Zwalcz swoje rozproszenie #2 - wykonanie
Chirurg podczas operacji, potrafi si臋 skupi膰 na kilka godzin.
Kierowca formu艂y 1 wytrzymuje podczas prawie 2-godzinnego wy艣cigu ogromne przeci膮偶enia, temperatur臋 nawet do 50 stopni i jest nieludzko skupiony.
Podczas robienia tatua偶u tatuator musi wytrzyma膰 w cz臋sto niewygodnej pozycji nawet 12 godzin. A hazardzista mo偶e siedzie膰 w kasynie ca艂ymi dniami.
A co si臋 sta艂o z nami, zwyk艂ymi pracownikami robi膮cymi przy komputerze :)
Gdy kilkana艣cie lat temu zacz膮艂em pracowa膰 w ma艂ej firmie w Warszawie, zobaczy艂em po raz pierwszy, jak ludzie udaj膮 偶e pracuj膮. Popularne by艂o klepanie w klawiatur臋 i jednoczesne ogl膮danie film贸w na miniodtwarzaczu. Teraz jest to chyba norm膮 i w telefon patrz膮 si臋 nawet kierowcy.
Mo偶na zaobserwowa膰 tutaj mechanizm ucieczki. Zadania, kt贸re mamy do zrobienia, traktujemy jako konieczno艣膰, obowi膮zek.
Jest taka ksi膮偶ka Simona Sinka Zacznij od dlaczego. Dlaczego teraz, jak pisz臋 ten artyku艂, nie musz臋 si臋 rozprasza膰 telefonem? Bo to co艣, co robi臋, bo chc臋. Mog臋 czerpa膰 z tego przyjemno艣膰, w tle leci mi muzyczka lo fi, kt贸ra poprawia mi nastr贸j, ale nie odci膮ga od zadania. Zadanie napisania artyku艂u jest czym艣, co chc臋 robi膰.
Wychodz膮c z w艂a艣ciwego nastawienia, jest nam 艂atwiej znie艣膰 niedogodno艣ci codziennej pracy.
Zadania w pracy te偶 chcemy robi膰, ale jednocze艣nie, nie chcemy. Uciekamy od nich. Osoby, kt贸re czerpi膮 rado艣膰 z robienia zada艅 w pracy, to te, kt贸re odnosz膮 sukcesy.
W ksi膮偶ce Jeden dzie艅 Iwana Denisowicza, A. So艂偶enicyn opisuje wi臋藕ni贸w 艂agru, kt贸rzy stawiaj膮 mur. Dla bohatera ksi膮偶ki staje si臋 to tak zajmuj膮ce, 偶e musz膮 go a偶 odci膮ga膰 od roboty, by wr贸ci艂 do baraku. Podobnie w ksi膮偶ce Grek Zorba, gdzie tytu艂owy bohater w艣cieka si臋, gdy odci膮gaj膮 go od pracy w kopalni.
Ale ja nie chc臋 robi膰 tego, co mam robi膰 - krzyczy nasz m贸zg ;( Zaraz ci si臋 zechce - m贸wi w艂a艣ciciel m贸zgu.
Wr贸膰my do wykonania. Ustawmy system.
Czas w pracy
Po pierwsze, ustal sam ze sob膮, 偶e czas pracy jest czasem pracy.
- Je艣li lubisz muzyk臋 - pu艣膰 sobie muzyk臋 w tle i jej nie zmieniaj!
- Nie pisz o rzeczach niezwi膮zanych z prac膮, gdy pracujesz.
- Nie r贸b rzeczy nie zwi膮zanych z prac膮, gdy pracujesz!
Nie miksuj pracy i nie pracy. Je艣li ci膮gle prze艂膮czasz si臋 mi臋dzy prac膮 i udawaniem pracy, podejmuj t膮 decyzj臋 艣wiadomie. Zapisz sobie na karce, 偶e przerywasz prac臋, albo podczas pracy, miej w艂膮czony stoper i wy艂膮czaj go, gdy nie pracujesz. Nie prze艂膮czaj si臋 na inny w przegl膮darce, na kt贸rym co艣 sprawdzasz. Nie publikuj te偶 nic nie zwi膮zanego z prac膮, w czasie pracy, bo b臋dziesz czeka艂 na odpowied藕. Znam ludzi, kt贸rzy zamiast pracowa膰, to prowadz膮 dyskusje na Linkedin, broni膮c swoich racji. Co za marnotrawstwo czasu i energii.
Nie mo偶esz by膰 skupiony 24 godziny na dob臋, ani 8 godzin na dob臋. Mo偶esz mie膰 za to kilka blok贸w skupionej pracy po 25 minut (s艂ynna technika Pomodoro), godzin臋 albo d艂u偶ej.
W moim przypadku, dobrze sprawdza si臋 zegarek odmierzaj膮cy godzin臋. W tym czasie obiecuje sobie, 偶e b臋d臋 jak najbardziej skupiony na bie偶膮cym zadaniu. Nast臋pnie robi臋 kr贸tk膮 przerw臋, w trakcie kt贸rej na przyk艂ad sprz膮tam chwil臋 w kuchni, albo wychodz臋 na chwil臋 na dw贸r.
Oczywi艣cie, w trakcie tej godziny mo偶esz potrzebowa膰 si臋 napi膰 albo wyj艣膰 do toalety. Po prostu robisz to, ale nie dostarczasz sobie dodatkowej dopaminy przegl膮daj膮c co艣 na telefonie. Robisz i wracasz do pracy. Jak m贸wi艂 Brian Tracy - Back to Work.
Nie musisz kupowa膰 takiego zegarka, mo偶esz u偶y膰 godzinnego timera albo zainstalowa膰 aplikacj臋 Time Timer na smartfona. Jeszcze lepiej jest nie 艣ledzi膰 tego czasu, ale pracowa膰 z nastawieniem, 偶e w czasie pracy od godziny tej i tej do tej i do tej tylko pracuj臋.
Nie zmieniaj kontekstu w czasie pracy, bo znacznie wyd艂u偶a to realizacj臋 zada艅.
Gdybym mia艂 wybra膰 najgorszy spos贸b na prac臋, to by艂o by to ci膮g艂e prze艂膮czanie si臋 mi臋dzy jakimi艣 kr贸tkimi filmami na TikToku, pisaniem na komunikatorze i zadaniem kt贸re robi臋. W takiej sytuacji, nie da si臋 zrobi膰 nic warto艣ciowego, jest to przeciwie艅stwo Deep Work.
W najlepszym wypadku, chcia艂bym pracowa膰 tak:
- Pracuj臋 przy komputerze przy biurku tak d艂ugo jak mog臋. Na komputerze leci muzyka Lo Fi kt贸rej nie zmieniam.
- Odpoczywam na dworze gdy si臋 zm臋cz臋 i potem wracam do biurka
Twoja praca przy komputerze mo偶e nie by膰 najciekawsza. Jako programista mam zwykle nudne, powtarzalne zadania, kt贸re wymagaj膮 jednak du偶ej dok艂adno艣ci i skupienia, bo r贸偶ni膮 si臋 szczeg贸艂ami. Gdy pisa艂em artyku艂y, musia艂em si臋 tak偶e mocno skupia膰, robi膰 research i cz臋sto pisa膰 o tych samych rzeczach. Za艂o偶臋 si臋, 偶e Twoja praca bardzo si臋 nie r贸偶ni.
Mo偶esz czerpa膰 satysfakcj臋 zar贸wno z tego, 偶e bardzo dobrze wykona艂e艣 swoj膮 prac臋, jak i z tego, 偶e wykona艂e艣 za艂o偶on膮 ilo艣膰 pracy. Przyk艂adowo, zak艂adasz sobie, 偶e chcesz pracowa膰 w pe艂nym skupieniu 2 godziny dziennie, a reszt臋 czasu, po艣wi臋ca膰 na zadania administracyjne, kt贸re te偶 s膮 konieczne, a nie wymagaj膮 tak du偶ego skupienia. W takiej sytuacji, twoim 藕r贸d艂em satysfakcji b臋dzie zapisywanie sobie, ile procent swojego planu uda艂o Ci si臋 wykona膰.
Jim Rohn powiedzia艂, 偶e wa偶ne jest, kim stajesz si臋 w pracy.
Czy jeste艣 艣mieszkiem, kt贸ry cynicznie komentuje wszystko dooko艂a i demotywuje tym inne osoby?
Czy mo偶e jeste艣 osob膮, kt贸ra jest zawsze pomocna, wie wszystko na temat projektu i staje si臋 niezast膮piona na danym miejscu?
Twoja nudna praca mo偶e by膰 te偶 zalet膮, bo przyk艂adowo, szybko uporasz si臋 z zadaniami, a nast臋pnie b臋dziesz m贸g艂 realizowa膰 swoje plany. W przypadku pracy kreatywnej, jest to bardzo trudne, bo powoduje ona znacznie wi臋ksze zm臋czenie.
Fajnie jest 艣ledzi膰, ile godzin pracowa艂e艣 w skupieniu, albo ile jednostek Pomodoro (25 minut pracy) wykona艂e艣 w czasie dnia. Dzi臋ki temu zaczynasz przyk艂ada膰 wi臋ksz膮 wag臋 do tego, jak pracujesz w pe艂nym skupieniu. Je艣li masz du偶o ma艂ych zada艅, tak偶e mo偶esz je 艣ledzi膰.
To co jest 艣ledzone, mo偶e zosta膰 poprawione.
Rozproszenia
Poznaj Marcina. Marcin jest programist膮, kt贸ry dzie艅 pracy zaczyna od otworzenia:
- Joe Monstera
- Stron z memami
- Najnowszych filmik贸w na Youtube
- No i oczywi艣cie Facebooka, Instagrama i TikToka (ten ostatni na telefonie)
Przez pierwsze kilkana艣cie minut pracy przegl膮da te bezwarto艣ciowe strony, a nast臋pnie podsy艂a je swoim wsp贸艂pracownikom. Nast臋pnie jednocze艣nie pisze na komunikatorze i stara si臋 realizowa膰 jakie艣 zadania w pracy, ale robi to w mi臋dzyczasie 艣ledzenia nowo艣ci w sieci. Musi przejrze膰 i skomentowa膰 Wykop, Reddit i inne portale. Marcin by艂 super specjalist膮, jednak pracuj膮c w taki spos贸b, trudno jest mu osi膮gn膮膰 chocia偶by 20% wydajno艣ci osoby, kt贸ra zna si臋 na programowaniu gorzej, ale pracuje bez rozprosze艅.
Efektywna praca wymaga rezygnacji, po艣wi臋cenia niekt贸rych rzeczy. Jim Rohn mia艂 racj臋 m贸wi膮c, 偶e nie jest dobrze po艣wi臋ca膰 zbyt du偶o czasu rzeczom bezwarto艣ciowym.
Je艣li jeste艣 w pracy i musisz u偶y膰 telefonu, by na przyk艂ad wpisa膰 kod do autoryzacji i masz powiadomienia, po prostu odpu艣膰 sobie sprawdzanie tych powiadomie艅. Gdyby sta艂o si臋 co艣 wa偶nego, kto艣 by zadzwoni艂. Wy艂膮czaj powiadomienia gdzie tylko mo偶na.
Odpu艣膰 sobie przegl膮danie stron politycznych, ich celem jest polaryzacja spo艂ecze艅stwa. Strony z pseudo humorem cz臋sto s艂u偶膮 do manipulacji u偶ytkownikami. Przesta艅 je ogl膮da膰 na kilka tygodni i nast臋pnie wr贸膰 do nich, wtedy jaskrawo zobaczysz, jak niskiej jako艣ci kontent przegl膮da艂e艣. To troch臋 tak, jak wtedy gdy wyjedziemy z domu rodzic贸w i nast臋pnie do niego wr贸cimy i zobaczymy, jak g艂upie s膮 reklamy serwowane w telewizji.
Przegl膮danie stron typu Reddit czy Wykop wykrzywia nasz膮 wizj臋 rzeczywisto艣ci. Promuj膮 one postawy skrajne, krytykuj膮 zachowania proaktywne. Jeden z moich znajomych twierdzi, 偶e nie powinien pracowa膰 w software house za kwot臋 3 razy wi臋ksz膮 ni偶 zarabia obecnie, bo wyczyta艂 na wykopie 偶e... ludzie na b2b nie mog膮 odej艣膰 nawet od komputera i s膮 traktowani jak niewolnicy.
M艂odszy znajomy twierdzi, 偶e nawet nie warto zaczyna膰 pracy jako programista, bo pracy nie ma. W tym czasie ludzie albo awansuj膮 w swojej kolejnej pracy, albo zak艂adaj膮 w艂asne biznesy.
Zablokuj sobie wszystkie durne strony. Je艣li korzystasz z Facebooka do kontaktowania si臋 z rodzin膮, u偶ywaj Messengera online wtedy, kiedy jest na to odpowiedni czas.
Rozproszeniem nieco subtelniejszym s膮 komunikatory firmowe. Je艣li masz tak膮 mo偶liwo艣膰, wy艂膮czaj si臋 z nich na czas realizacji zada艅. Nie wdawaj si臋 te偶 w 偶adne dyskusje niezwi膮zane z prac膮. Wszystko co napiszesz, mo偶e by膰 u偶yte przeciwko Tobie :)
A co, je艣li ju偶 z艂api臋 si臋 na tym, 偶e jestem bardzo rozproszony?
Super, 偶e jeste艣 tego 艣wiadomy, to pierwszy krok. Teraz robimy reset.
- Wy艂膮cz wszystko, co Ci臋 rozprasza. Mo偶esz poblokowa膰 sobie niechciane strony jak膮艣 wtyczk膮 do przegl膮darki, by znowu na nie nie wchodzi膰. Tak, b臋dziesz na nie wchodzi膰 odruchowo setki razy ;)
- Wyjd藕 na kr贸tki spacer, wykonaj kilka wdech贸w, uprz膮tnij przestrze艅 wok贸艂 siebie. Zr贸b co艣, co pozwoli Ci si臋 zrelaksowa膰, ale nie podbijaj sobie dopaminy, nie scrolluj i nie ogl膮daj wideo
- Wr贸膰 do pracy, b膮d藕 艣wiadomy swojego skupienia.
Lista rzeczy do unikania
Zastan贸w si臋, kt贸re rzeczy najbardziej przeszkadzaj膮 Ci w pracy. Wychodzenie ze znajomymi na p贸艂 dnia spowoduje, 偶e nikt z pracy nie b臋dzie m贸g艂 si臋 z Tob膮 porozumie膰, co b臋dzie mia艂o dramatyczne skutki. Podobnie, je艣li udajesz 偶e jeste艣 w pracy, a zajmujesz si臋:
- Ogl膮daniem telewizji, Youtube czy przewijaniem TikToka
- Przygotowywaniem posi艂k贸w na ca艂y tydzie艅
- Szeroko poj臋tym ogarnianiem domu
- i tak dalej
Spisz sobie rzeczy, kt贸re najbardziej odci膮gaj膮 Ci臋 od pracy i nie s膮 niezb臋dne do przetrwania i nast臋pnie unikaj ich za wszelk膮 cen臋.
Pracownik贸w, kt贸rzy unikaj膮 pracy, mo偶na podzieli膰 na 2 grupy:
- Ci, kt贸rzy potem nadrabiaj膮 prac臋 wieczorem, kosztem 偶ycia
- Ci, kt贸rzy tej pracy nie nadrabiaj膮, i cz臋sto s膮 przez to zwalniani
Je艣li przygotowujesz si臋 do egzaminu, albo chcesz si臋 przebran偶owi膰 i przed Tob膮 jest du偶o nauki, r贸wnie偶 zastan贸w si臋, kt贸re rzeczy nie s膮 aktualnie kluczowe.
Podczas pracy setki razy natrafisz na impuls, kt贸ry podpowie Ci, by zrobi膰 co艣 co odci膮ga Ci臋 od celu. Fajnie by艂o by zerkn膮膰 na memy, przejrze膰 tekst w艂a艣nie s艂uchanej piosenki czy zrobi膰 cokolwiek innego, co nie jest prac膮. Jak pisa艂 Wiktor Frankl, mi臋dzy bod藕cem i reakcj膮 jest przestrze艅, nazywana woln膮 wol膮. Nie musisz bezmy艣lnie reagowa膰 na wszystko, co podpowie Ci tw贸j m贸zg.
Takie impulsy mo偶esz albo zignorowa膰, albo zapisa膰 je sobie na li艣cie rzeczy do nie robienia. Wa偶ne jest, by ci膮gle wraca膰 do g艂贸wnego zadania a偶 do jego realizacji.
Rzeczy do unikania mog膮 by膰 te偶 rzeczami, kt贸re s膮 w jaki艣 spos贸b warto艣ciowe dla Ciebie, ale odci膮gaj膮 Ci臋 od g艂贸wnego celu. Warren Buffet poleca艂 zapisa膰 sobie wszystkie rzeczy kt贸rymi si臋 zajmujemy w formie listy. Nast臋pnie najwa偶niejsze 5 rzeczy przepisujemy na drug膮 list臋 i zajmujemy si臋 tylko nimi, dbaj膮c jednocze艣nie o rodzin臋 i zdrowie.
Rzeczy z pierwszej listy powinny by膰 unikane za wszelk膮 cen臋.
Feedback, czyli w poszukiwaniu sensu
Nie da si臋 wydajnie pracowa膰 nad prac膮, kt贸ra nie ma sensu. Za艂贸偶my, 偶e chcia艂by艣 napisa膰 ksi膮偶k臋 na jaki艣 temat i to zadanie zaj臋艂o by Ci kilka tygodni wyt臋偶onej pracy. Prac臋 wykonywa艂by艣 w samotno艣ci, nie dziel膮c si臋 z nikim tym, co robisz. Za艂o偶臋 si臋, 偶e bez wcze艣niejszego do艣wiadczenia pisarskiego, trudno by Ci by艂o utrzyma膰 motywacj臋 i doprowadzi膰 zadanie do ko艅ca.
Co innego, gdyby艣 otrzymywa艂 od kogo艣 do艣wiadczonego szczeg贸艂owy feedback po ka偶dym uko艅czonym rozdziale. Wiedzia艂by艣 wtedy, jakie b艂臋dy powinny by膰 unikane w przysz艂o艣ci i mia艂 og贸lny pogl膮d na to, ile jeszcze pracy przed Tob膮.
W codziennej pracy staraj si臋 pyta膰 o feedback na wczesnym etapie. Pokazuj co zrobi艂e艣 osobom kt贸re zleci艂y Ci prac臋, pytaj swoich koleg贸w o porady. Nie r贸b w ciemno. Takie proaktywne dzia艂anie procentuje, masz szanse doskonali膰 efekty swojej pracy na wczesnym etapie. Usuwa to niepok贸j i u艂atwia Ci pozostawanie w stanie flow.
W jednoosobowym biznesie, testuj najpierw na ma艂膮 skal臋, nie r贸b czego艣 o wielkiej skali bez walidacji czy to jest potrzebne i czy odpowiednio dzia艂a. Mo偶na znale藕膰 wiele historii startup贸w, kt贸re stworzy艂y jaki艣 du偶y produkt i nast臋pnie zbankrutowa艂y, bo nikt go nie chcia艂.
W sieci jest mn贸stwo ksi膮偶ek i kurs贸w kt贸re s膮 miernej jako艣ci tylko dlatego, 偶e kto艣 tworzy艂 je z klapkami na oczach i nie przejmowa艂 si臋 dodatkowymi poprawkami czy uwagami. Osobna kwestia, 偶e dzisiaj powstaj膮 jeszcze gorsze, bo AI :)
Co po wykonaniu?
Za艂贸偶my, 偶e mia艂e艣 do zrobienia raport XYX. Zrobi艂e艣 go - co potem? Czy od razu entuzjastycznie wys艂a膰 go do prze艂o偶onego? Raczej nie, zatrzymaj si臋 na chwil臋 i pomy艣l, czy zrobi艂e艣 wszystko, co by艂o potrzebne. Otw贸rz jeszcze raz zadanie na podstawie kt贸rego realizowa艂e艣 i przeczytaj wszystko od nowa. Czy na pewno wybra艂e艣 odpowiednie dane? Czy pomy艣la艂e艣 o rzeczach, kt贸re zapisa艂e艣 w swojej li艣cie kontrolnej? Czy doda艂e艣 za艂膮cznik do maila?
W jednej z firm, w kt贸rych pracowa艂em, notorycznie pojawia艂 si臋 chaos. Przyk艂adowo manager wysy艂a艂 maila do wszystkich ludzi z firmy, z pro艣b膮 o wype艂nienie planu urlopowego w pliku Excel. Potem okazywa艂o si臋, 偶e nikt nie mia艂 dost臋pu do edycji tego pliku i zachodzi艂a konieczno艣膰 kontaktowania si臋 kilkuset os贸b z tym managerem. Sytuacji mo偶na by艂o po prostu zapobiega膰 upewniaj膮c si臋, 偶e przed wys艂aniem za艂膮cznika, dost臋p do pliku ma odpowiednia grupa os贸b.
Podziel sobie prac臋 na 2 etapy - realizacj臋 i kontrol臋.
Poprawianie proces贸w
Bardzo polecam Ci zapoznanie si臋 z metodami Agile. Opieraj膮 si臋 one na tworzeniu proces贸w oraz doskonaleniu ich. Przyk艂adowo, je艣li w czasie pracy masz problem z jakim艣 elementem niezb臋dnym do wykonania zadania, skonsultuj to z zespo艂em i postaraj si臋 go ulepszy膰. Odnajduj w膮skie gard艂a w procesach. Wi臋cej na ten temat znajdziesz w cz臋艣ci poprzedniej. Dzia艂aj z listami zada艅 i procedurami, znacznie u艂atwia to prac臋.
Podsumowanie, czyli mi臋sko!
- Postan贸w sobie, 偶e b臋dziesz realizowa艂 wyznaczone zadania szybko, sprawnie i bez rozprosze艅. Ustal granice, co robisz w pracy, a czego unikasz.
- Skupiaj si臋 na realizacji najwa偶niejszych zada艅. W poprzednim artykule opisa艂em, jak mo偶esz zrobi膰 sobie osobn膮 list臋 najwa偶niejszych rzeczy.
- Zapisuj sobie wszystko, co masz do zrobienia i nast臋pnie sprawdzaj to z list膮 kontroln膮.
- Po realizacji upewniaj si臋, 偶e jako艣膰 pracy jest odpowiednia.
Komentarze