Zwalcz swoje rozproszenie #1 - planowanie

 

Wszystkie rzeczy, kt贸re powsta艂y, kiedy艣 by艂y jedynie planem. Kto艣 mia艂 pomys艂, by polecie膰 na ksi臋偶yc, zbudowa膰 elektrowni臋 j膮drow膮 albo Centralny Port Komunikacyjny. Aby powsta艂y te rzeczy, wymagane jest zaplanowanie realizacji zadania. 

Przeci臋tny cz艂owiek nie planuje, reaguje na po偶ary, kt贸re wybuchaj膮 w jego 偶yciu. Aby wie艣膰 偶ycie intencjonalne, kt贸re prowadzi do wzrostu i poprawy, musisz planowa膰. Planowanie w du偶ej mierze polega na wyszukiwaniu tego, co ma by膰 zrobione i przelewaniu tego na papier (g艂贸wnie wirtualny) w formie listy zada艅.

Listy zada艅

Nie wyobra偶am sobie pracy bez listy zada艅. Mo偶na podzieli膰 je na 3 rodzaje:

  1. Tworz膮ce si臋 naturalnie, na przyk艂ad - aktualne zadania w pracy. Mog膮 by膰 zapisane i zorganizowane (dobrze), albo s膮 poleceniami, kt贸re kto艣 do nas kieruje na przyk艂ad na firmowym komunikatorze (藕le). S膮 to zwykle rzeczy pilne, kt贸re jeszcze nie przenios艂e艣 do swojej listy zada艅. Tych zda艅 nie mo偶esz edytowa膰.
  2. Twoja lista zada艅, kt贸r膮 mo偶esz swobodnie edytowa膰 i dzieli膰 na mniejsze podzadania.
  3. Listy kontrolne, kt贸re s艂u偶膮 do sprawdzania innych rzeczy

Listy zada艅 s膮 wa偶ne, poniewa偶 pomagaj膮 odci膮偶y膰 umys艂, nie musisz dzi臋ki nim trzyma膰 rzeczy w swojej pami臋ci. 

M贸j przebieg pracy wygl膮da tak, 偶e mam du偶e zadania rozpisane w systemie Jira. Realizacja jednego zadania trwa kilka dni. Przyk艂adowo - musz臋 zrobi膰 widok tabelki na stronie xy. Tabelka ma mie膰 pola A, B, C. Raczej nie mog臋 edytowa膰 rzeczy w tym systemie. Cz臋sto panuje w nim ba艂agan, bo taka jest specyfika wytwarzania oprogramowania.

Mam swoj膮 list臋 zada艅, kt贸ra jest po prostu dokumentem tekstowym w edytorze kodu.  Sprawdza si臋 te偶 prosta aplikacja Google Task albo kartka papieru. Zadania z taska w pracy, przenosz臋 sobie do mojej listy zada艅. W mojej li艣cie zada艅 rozpisuj臋 je tak, by mia艂y sens dla mnie.

  1. Zrobi膰 branch
  2. Doda膰 tabelk臋
  3. Doda膰 pole tabelki A
  4. Doda膰 pole tabelki B
  5. Doda膰 pole tabelki C 

Nie musz臋 tutaj nic priorytetyzowa膰, bo wszystko musi by膰 zrobione.

Zadanie wygl膮da艂o na bardzo du偶e, ale po rozpisaniu, mo偶esz je wykona膰 krok po kroku. Gdy robisz, odznaczasz poszczeg贸lne rzeczy. Gdy masz nowe zadanie, dodajesz je do checklisty. Gdy co艣 jest wa偶niejsze, nadajesz priorytety, na przyk艂ad z u偶yciem ABCDE. W swojej pracy mam zwykle niewiele jednostek pracy, bo pracuj臋 nad jedn膮 rzecz膮 na raz.

Warto zastanowi膰 si臋 te偶, jak sprawdzi膰 jako艣膰 pracy. Mo偶na zrobi膰 list臋 kontroln膮, kt贸ra pomaga mi sprawdzi膰 efekty mojej pracy.

  1. Upewni膰 si臋, 偶e wszystko jest zrobione, czytaj膮c jeszcze raz zadanie g艂贸wne
  2. Wgra膰 oprogramowanie na 艣rodowisko testowe
  3. Sprawdzi膰 aplikacj臋 na 艣rodowisku testowym
  4. Przekaza膰 aplikacj臋 do testera, zmieniaj膮c status zadania

Lista kontrola s艂u偶y upewnieniu si臋, 偶e jako艣膰 pracy jest odpowiednia. Powiniene艣 j膮 stale ulepsza膰. Wi臋cej na ten temat znajdziesz w ksi膮偶ce Atula Gawande - Pot臋ga Checklisty

Checklisty i listy kontrolne tworz臋 prawie zawsze w formie elektronicznej. Gdy mam du偶o nawarstwiaj膮cych si臋 zada艅, przenosz臋 kilka najwa偶niejszych z nich do osobnej listy papierowej. 

Po co mi ta checklista, ja wszystko pami臋tam

Ot贸偶 po to, by nie musie膰 pami臋ta膰. Przyk艂adowo, kto艣 odrywa Ci臋 od pracy. Albo musisz dowiedzie膰 si臋 jakiej艣 informacji potrzebnej do zrobienia zadania. Checklista pomo偶e Ci efektywnie wr贸ci膰 do zadania, nawet po d艂ugim czasie. 

Checklista pokazuje Ci te偶, jak du偶o pracy masz jeszcze do zrobienia. Pozwala Ci te偶 zaplanowa膰 prac臋 w czasie. Dodatkowo, mo偶e pokazywa膰 Ci na osi czasu, ile task贸w wykona艂e艣 danego dnia. Czy by艂e艣 dzisiaj bardzo produktywny? Czy mo偶e ledwo rozgrzeba艂e艣 prac臋?

Lista kontrolna pomaga w unikaniu banalnych b艂臋d贸w. Jako prawnik, mo偶esz napisa膰 jakie艣 pismo procesowe i w czasie tej pracy skupiasz si臋 na szczeg贸艂ach. Z tego powodu, mo偶esz omin膮膰 jaki艣 wa偶ny element pisma, na przyk艂ad, wpisanie poprawnego adresu adresata. Lista kontrolna mo偶e podpowiedzie膰 Ci, by sprawdzi膰 ten element. Wp艂ywa to pozytywnie na jako艣膰 pracy.

Gdy masz tak zaplanowane rzeczy, zacznij wykonywa膰! 

Zacznij z czyst膮 kart膮 

Listy zada艅 do wykonania w pracy s膮 super, ale z czasem, pojawia si臋 w nich ba艂agan. Obecnie w pracy mam zadania, kt贸re na co艣 czekaj膮, zadania kt贸re robi臋 i zadania, kt贸re warto by zrobi膰 kiedy艣. Gdy trzymamy taki ba艂agan w jednej li艣cie, trudno jest zobaczy膰 jakie艣 post臋py w realizacji. M贸zg lubi zaczyna膰 od czystej karty.

W tym celu warto albo: 

  • podzieli膰 zadania na projekty, kt贸re s膮 widziane tylko jeden na raz, 
  • albo odpowiednio je otagowa膰 i odfiltrowa膰, 
  • albo przenie艣膰 na 艣wie偶膮 list臋 rzeczy do realizacji. 

Szczeg贸lnie podoba mi si臋 ten trzeci pomys艂 w formie fizycznej. O wiele fajniej pracuje si臋, gdy wpiszemy nasze zadania na zwyk艂膮 kartk臋 i zaczniemy je skre艣la膰 jedno po drugim. 

Firma Ugmonk w serii Analog oferuje ciekawe (ale zdecydowanie za drogie) produkty, na kt贸rych mo偶esz wzorowa膰 si臋, robi膮c swoj膮 w艂asn膮 list臋. Najpro艣ciej jest kupi膰 sobie w Pepco czy innym Action ma艂y ko艂onotatnik za 5 pln i po艂o偶y膰 go ko艂o biurka. Albo tablic臋 sucho艣cieraln膮 i pisak.

Na kartk臋 wpisz sobie najwa偶niejsze rzeczy do zrobienia na teraz i hmm, zrealizuj je. Podobnie mo偶e zadzia艂a膰 utworzenie nowej checklisty, albo wyczyszczenie starej. Celem jest 艂atwiejsze si臋 skupienie na najwa偶niejszych rzeczach. Jak pisa艂 Steven Covey, najpierw rzeczy najwa偶niejsze. 

A co z rzeczami, kt贸re nie s膮 pilne?

Po pierwsze, zastan贸w si臋, czy je robi膰. 

Po drugie, je艣li na przyk艂ad chcesz zrobi膰 jaki艣 certyfikat, albo po prostu nauczy膰 si臋 czego艣 nowego, poszukaj jakiej艣 checklisty utworzonej ju偶 przez kogo艣 innego. 

Przyk艂adowo, je艣li chcesz nauczy膰 si臋 niemieckiego, mo偶esz zapisa膰 si臋 na kurs i nie wymaga to du偶ego planowania z Twojej strony. Ucz臋szczasz na kurs wtedy, kiedy s膮 zaj臋cia. Je艣li uczysz si臋 na Duolingo, codziennie robisz tyle lekcji, ile umo偶liwia Ci Tw贸j czas. Nie musisz wpisywa膰 w checklist臋 ka偶dej lekcji, poniewa偶 robi si臋 to niejako automatycznie. Nie zapisuj臋 sobie w checkli艣cie 偶e musz臋 wymieni膰 bateri臋 w zegarku, zrobi臋 to wtedy, gdy przestanie on dzia艂a膰. 

Niekt贸re listy tworz膮 si臋 same z siebie. Przyk艂adowo, je艣li chc臋 doda膰 nowego posta do bloga na kiedy艣, mog膮 doda膰 go jako szkic w bloggerze. Nie dodaj臋 go do todolisty. Gdy przychodzi faktura od ksi臋gowego, widz臋 j膮 w skrzynce mailowej i sama w sobie staje si臋 ona zadaniem. 

Je艣li chc臋 sobie co艣 kupi膰, dodaj臋 t膮 rzecz do listy rzeczy do kupienia. Nie wpisuj臋 tam rzeczy spo偶ywczych kt贸re kupuje regularnie, tylko te, kt贸re ko艅cz膮 si臋 raz na jaki艣 czas. 

W 偶yciu mamy dwa typy rzeczy, z kt贸rymi co艣 trzeba robi膰:

  • Zadania bie偶膮ce i zwi膮zane z prac膮. Wpisujemy je do kalendarza i do checklisty, albo po prostu robimy, jak wspomniany wy偶ej kurs j臋zykowy.
  • Plany i marzenia, rzeczy do zrobienia kiedy艣, notatki

Ten drugi typ zada艅 warto gromadzi膰 w osobnej li艣cie. Mo偶esz u偶y膰 do tego na przyk艂ad aplikacji Google Keep.  Co ja mam tam zapisane?

  1. Zrobi膰 newsletter
  2. Kupi膰 dzia艂k臋 pod budow臋 domu
  3. Zrobi膰 biznes polegaj膮cy na sprzeda偶y ubra艅 w abonamencie :)
  4. Zrobi膰 aplikacj臋 do mikrolearningu
  5. Zrobi膰 certyfikat Mendix
  6. Jaki rozmiar spodni nosz臋
  7. Odwiedzi膰 Sintr臋 
  8. Adres mojej znajomej, kt贸ry zawsze zapominam 

i wiele wi臋cej. S膮 to informacje kt贸re chcesz gdzie艣 trzyma膰 by mie膰 je pod r臋k膮, albo kiedy艣 zacz膮膰 je realizowa膰. Takie informacje mo偶esz trzyma膰 te偶 w Obsidianie albo w notatkach Apple. Zapisuj sobie takie rzeczy, by nie pojawia艂y Ci si臋 potem w g艂owie, gdy pr贸bujesz si臋 skupi膰. Gdy przyjdzie czas na realizacj臋, zaczniesz je realizowa膰. Trzymaj je osobno od rzeczy, nad kt贸rymi pracujesz. 

Po wi臋cej informacji dotycz膮cych planowania zapraszam do ksi膮偶ek Briana Tracy i Davida Allena. 

A jaka jest najlepsza aplikacja do list zada艅?

Nie ma takiej. U偶ywa艂em ju偶 kilkunastu aplikacji ToDo i ka偶da ma swoje wady. Niekt贸re aplikacje staramy si臋 u偶ywa膰 te偶 inaczej, jakie by艂o ich pierwotne za艂o偶enie i potem si臋 denerwujemy, 偶e 藕le dzia艂aj膮. Dodatkowo, gdy do aplikacji wprowadzimy za du偶o danych, korzystanie z niej staje si臋 mniej wygodne ni偶 kiedy艣. 

Z tego powodu, nie ma sensu sprawdzanie dziesi膮tek nowych aplikacji.  Je艣li ci膮gle brakuje Ci jaki艣 zaawansowanych opcji, jak na przyk艂ad tagi, prawdopodobnie u偶ywasz aplikacji w z艂y spos贸b. Nie ma sensu gromadzenie w niej dziesi膮tek rzeczy, ani tworzenie skomplikowanych system贸w. Sk艂aniam si臋 bardziej ku systemom typu Zen To Done Leo Babauty czy Eat that Frog Briana Tracy, ni偶 ku rozbudowanym metodologiom jak GTD Allena.

Ostatnio u偶ywam Google Tasks, aplikacja jest minimalistyczna i posiada chyba wszystko, czego potrzebuje do codziennych list i list w pracy. Cz臋sto u偶ywam te偶 Todo+, kt贸re jest rozszerzeniem do VSCode. 

Procesy

Procesy to zaawansowane listy kontrolne, kt贸re pomagaj膮 Ci zorganizowa膰 bardziej skomplikowan膮 prac臋. Przyk艂adowo, gdy pracujesz nad rozwojem biznesu i klient zg艂asza ci jaki艣 problem, mo偶esz:

  • Rozwi膮za膰 go samemu i za jaki艣 czas, znowu po艣wi臋ca膰 czas na jego rozwi膮zanie
  • Opisa膰 go w formie procesu, dzi臋ki czemu b臋dziesz m贸g艂 艂atwiej sobie poradzi膰 z nim p贸藕niej. Opisan膮 wiedz膮 mo偶esz dzieli膰 si臋 te偶 z innymi. 

Je艣li w pracy nie wiem, jak pobra膰 dane z innego systemu (techniczne nazywa si臋 to endpoint), musz臋 o to kogo艣 zapyta膰. Cz臋sto nie wiem kogo. Mog臋 albo kogo艣 zapyta膰 o to, kogo zapyta膰, albo mie膰 proces, co robi膰 w takiej sytuacji. 

Proces:

  • Gdy nie znam endpointu, mog臋 sprawdzi膰 dokumentacj臋
    • Link do dokumentacji mam zapisany w mojej Mapie rzeczy potrzebnych do pracy (wi臋cej poni偶ej)
  • albo przejrze膰 wszystkie zadania, z kt贸rymi zwi膮zane jest moje zadanie - odpowiednia osoba cz臋sto jest w opisie kt贸rego艣 z nich albo
  • albo mog臋 zapyta膰 na czacie deweloper贸w

Dzi臋ki temu, najpierw robi臋 to, co mog臋 zrobi膰 bez anga偶owania innych os贸b, a gdy nic nie pomaga, pytam. Mog臋 gromadzi膰 informacje w mapie rzeczy potrzebnych do pracy, dzi臋ki czemu jestem coraz bardziej samodzielny w nowej firmie. 

Inny rodzaj procesu to dok艂adne sprawdzanie dokument贸w przed wys艂aniem. Przyk艂ad:

  • Przed wys艂aniem faktury, sprawd藕 wszystkie pola faktury.  

Mapa rzeczy potrzebnych do pracy

Praca jest 艂atwiejsza, gdy nie musimy jej przerywa膰, bo brakuje nam jaki艣 danych. W czasie pracy zwykle potrzebujemy kilku zasob贸w, takich, jak dokumentacje, systemy zarz膮dzania zadaniami, 艣rodowiska pracy, osoby kontaktowe i tak dalej. 
Je艣li gromadzimy to losowo, w r贸偶nych miejscach, praca staje si臋 trudna. Moim zdaniem, warto jest zgromadzi膰 takie rzeczy w formie mapy my艣li. System hierarchiczny ma najwi臋cej sensu, poniewa偶 na przyk艂ad jeden dzia艂 w firmie ma inne osoby kontaktowe, ni偶 inny.  

Taka mapa pozwala na zaoszcz臋dzenie energii przy wi臋kszo艣ci wykonywanych dzia艂a艅. Analogiczn膮 struktur臋 mo偶esz odwzorowa膰 w programie do notatek albo w strukturze zak艂adek, a nawet w pliku tekstowym. Wa偶ne, by dba膰 o aktualno艣膰 tych danych. W idealnym 艣wiecie, takie dane by艂y by dost臋pne w firmowej dokumentacji, jednak nie zawsze jest to mo偶liwe.

Sp贸jrzmy teraz na to z innej strony, z perspektywy Twojego wsp贸艂pracownika. Jak my艣lisz, co s膮dzi on o osobie, kt贸ra za ka偶dym razem gdy co艣 robi, pyta si臋 o te same rzeczy? Na pewno nie 艣wiadczy to o profesjonalizmie, dodatkowo przerywa komu艣 prac臋.

A teraz za艂贸偶my, 偶e masz wsp贸艂pracownika, kt贸ry zanim si臋 o co艣 zapyta, aktywnie poszuka rozwi膮zania, a tak偶e nigdy nie pyta si臋 kilka razy to samo. Takie zorganizowanie pracy sprawi wr臋cz, 偶e to Ty b臋dziesz uwa偶any za lepszego pracownika, bo b臋dziesz m贸g艂 pom贸c innym osobom. 

Kalendarze i wyjazdy

Zdarzenia, kt贸re maj膮 konkretn膮 dat臋 i nie wymagaj膮 jakiego艣 przygotowania, wpisuj w kalendarz. Je艣li musisz zap艂aci膰 za pr膮d i nie przychodzi Ci na przyk艂ad email przypominaj膮cy, ustaw sobie zdarzenie w kalendarzu. Ja tak mam z p艂atno艣ci膮 czynszu, musz臋 to robi膰 miesi臋cznie, ale nikt nie wysy艂a mi powiadomienia. 

Niekt贸re zdarzenia wymagaj膮 dodatkowego przygotowania. Przyk艂adowo, chcesz i艣膰 na wizyt臋 kontroln膮 do dentysty. W tym celu ustaw sobie zadanie z powiadomieniem w Google Keep, a do notatki dodaj informacj臋, na jakiej ulicy jest dentysta. Przed wyjazdem planowanym z du偶ym wyprzedzeniem upewnij si臋, 偶e dane miejsce jeszcze istnieje.

Przed samym wyjazdem w jakiej艣 miejsce, warto jest 3 razy sprawdzi膰 czy wybieramy prawid艂owy adres, cz臋sto zdarza si臋 tak, 偶e mylimy ulic臋 albo numer budynku. Im dalej jedziesz, tym lepiej musisz zaplanowa膰.

W kalendarz wpisuj te偶 wszystkie wa偶ne daty, typu urodziny znajomych. 

Podsumowanie

  • Zapisuj sobie prac臋 do wykonania w formie list rzeczy do zrobienia.
  • Zapisuj sobie wa偶ne informacje zwi膮zane z prac膮 w formie mapy rzeczy potrzebnych do pracy 
  • Rzeczy wa偶ne, ale nie pilne, pomys艂y czy inne notatki, gromad藕 w osobnej aplikacji 
  • Zapisuj sobie zdarzenia w kalendarzu 

 

Komentarze