Czy ma Pan aplikacj臋 naszej firmy? Nie mam i nie zamierzam mie膰
Ostatnio wszystkie sklepy, w kt贸rych robi臋 zakupy, upar艂y si臋, by proponowa膰 mi swoje karty. W Carefourze po zeskanowaniu swoich zakup贸w, trzeba przeklika膰 si臋 przez ekran karty rabatowej i kilku innych. W 呕abce i Biedronce obs艂uga te偶 zam臋cza nas pytaniami o to, czy mamy kart臋.
Nie mam 偶adnej karty i nie b臋d臋 mie膰.
Konsumentom wydaje si臋, 偶e niekt贸re rzeczy s膮 za darmo. Za darmo dostajemy eleganckie pude艂ko na jaki艣 ekskluzywny towar, za darmo s膮 ulotki i aplikacje sklep贸w. W rzeczywisto艣ci, za wszystko to p艂acimy ze swojej kieszeni.
Stworzenie aplikacji rabatowej, to koszt pewnie oko艂o kilkuset tysi臋cy z艂otych, a jej miesi臋czne utrzymanie - oko艂o kilkudziesi臋ciu tysi臋cy. Aplikacja wydatkiem dla firmy, kt贸ry ma si臋 zwr贸ci膰. W jaki spos贸b? Obstawiam kilka.
Gdy mamy na telefonie aplikacj臋 rabatow膮 jakiego艣 sklepu i na przyk艂ad, zbieramy w niej punkty, b臋dziemy cz臋艣ciej robi膰 w tym sklepie zakupy. Przez to mo偶emy podejmowa膰 nieoptymalne dla nas wybory - przyk艂adowo, kupi膰 co艣 dro偶ej albo nad艂o偶y膰 drogi do sklepu z punktami. Marketingowcy ju偶 dobrze policzyli, ile wi臋cej zakup贸w robi si臋 z kart膮 rabatow膮.
Nastawiaj膮c si臋 na zbieranie punkt贸w, kupujemy wi臋cej niepotrzebnych rzeczy. Ile razy s艂ysza艂em, 偶e emerytka przy kasie w Biedronce jest namawiana - niech Pani mo偶e co艣 do艂o偶y do zakup贸w, 偶eby punkcik by艂.
Dawno temu, gdy pracowa艂em w aptece, przegl膮da艂em katalog prezent贸w, kt贸re mo偶na dosta膰 za punkty. Jednym z najbardziej ekskluzywnych prezent贸w by艂 z艂oty zegarek Casio. Pomy艣la艂em wtedy - ale fajnie by艂o by nazbiera膰 tyle punkt贸w i dosta膰 taki sikor. Dzi艣 wydaje mi si臋 raczej, 偶e je艣li mamy ochot臋 na takiego cygana, lepiej jest zap艂aci膰 200 pln i kupi膰 go normalnie w sklepie. Pomijam fakt, 偶e zegarek by艂 po prostu metalem pomalowanym z艂ot膮 farb膮.
Oczywi艣cie technika z namawianiem na wi臋ksze zakupy by艂a ta sama co w Biedronce.
O ile nie chcesz kupi膰 4 paka 呕ubra, zakupy w osiedlowej 呕abce robi膮 si臋 coraz bardziej skomplikowane. Wszystko jest bardzo drogie, a gdy wybierzemy jaki艣 dziwaczny pakiet (typu 5 zupek chi艅skich albo 3 warzywa na patelni臋), cena robi si臋 艣rednia. Kto wpad艂 na taki pomys艂 w sklepie osiedlowym, do kt贸rego ludzie id膮 po jakie艣 awaryjne zakupy? Mo偶e, gdyby sklep zrezygnowa艂 z aplikacji, m贸g艂by obni偶y膰 ceny do normalnego poziomu?
Rabaty, kt贸re uzyskujesz dzi臋ki korzystaniu z aplikacji, to w du偶ym stopniu p艂acenie swoimi danymi. Nie wiemy jeszcze dok艂adnie, jakie dane zbiera aplikacja. By膰 mo偶e analizuje ona nasze nawyki zakupowe, dzia艂aj膮c w tle ca艂y czas. Wydaje mi si臋, 偶e wystarczy ju偶 tego 艣ledzenia.
Co wi臋cej, aplikacje mog膮 mie膰 b艂臋dy bezpiecze艅stwa, a gromadzone w nich dane, cz臋sto wyciekaj膮. Im mniej aplikacji na telefonie tym lepiej.
Po napisaniu tego tekstu wyszed艂em do sklepu, gdzie w艂a艣ciciel po raz setny zapyta艂 si臋 mnie, czy mam aplikacj臋. Powiedzia艂em mu, nie mam, i nie b臋d臋 mie膰.
Nie mam 偶adnej karty i nie b臋d臋 mie膰.
Konsumentom wydaje si臋, 偶e niekt贸re rzeczy s膮 za darmo. Za darmo dostajemy eleganckie pude艂ko na jaki艣 ekskluzywny towar, za darmo s膮 ulotki i aplikacje sklep贸w. W rzeczywisto艣ci, za wszystko to p艂acimy ze swojej kieszeni.
Stworzenie aplikacji rabatowej, to koszt pewnie oko艂o kilkuset tysi臋cy z艂otych, a jej miesi臋czne utrzymanie - oko艂o kilkudziesi臋ciu tysi臋cy. Aplikacja wydatkiem dla firmy, kt贸ry ma si臋 zwr贸ci膰. W jaki spos贸b? Obstawiam kilka.
Gdy mamy na telefonie aplikacj臋 rabatow膮 jakiego艣 sklepu i na przyk艂ad, zbieramy w niej punkty, b臋dziemy cz臋艣ciej robi膰 w tym sklepie zakupy. Przez to mo偶emy podejmowa膰 nieoptymalne dla nas wybory - przyk艂adowo, kupi膰 co艣 dro偶ej albo nad艂o偶y膰 drogi do sklepu z punktami. Marketingowcy ju偶 dobrze policzyli, ile wi臋cej zakup贸w robi si臋 z kart膮 rabatow膮.
Nastawiaj膮c si臋 na zbieranie punkt贸w, kupujemy wi臋cej niepotrzebnych rzeczy. Ile razy s艂ysza艂em, 偶e emerytka przy kasie w Biedronce jest namawiana - niech Pani mo偶e co艣 do艂o偶y do zakup贸w, 偶eby punkcik by艂.
Dawno temu, gdy pracowa艂em w aptece, przegl膮da艂em katalog prezent贸w, kt贸re mo偶na dosta膰 za punkty. Jednym z najbardziej ekskluzywnych prezent贸w by艂 z艂oty zegarek Casio. Pomy艣la艂em wtedy - ale fajnie by艂o by nazbiera膰 tyle punkt贸w i dosta膰 taki sikor. Dzi艣 wydaje mi si臋 raczej, 偶e je艣li mamy ochot臋 na takiego cygana, lepiej jest zap艂aci膰 200 pln i kupi膰 go normalnie w sklepie. Pomijam fakt, 偶e zegarek by艂 po prostu metalem pomalowanym z艂ot膮 farb膮.
Oczywi艣cie technika z namawianiem na wi臋ksze zakupy by艂a ta sama co w Biedronce.
O ile nie chcesz kupi膰 4 paka 呕ubra, zakupy w osiedlowej 呕abce robi膮 si臋 coraz bardziej skomplikowane. Wszystko jest bardzo drogie, a gdy wybierzemy jaki艣 dziwaczny pakiet (typu 5 zupek chi艅skich albo 3 warzywa na patelni臋), cena robi si臋 艣rednia. Kto wpad艂 na taki pomys艂 w sklepie osiedlowym, do kt贸rego ludzie id膮 po jakie艣 awaryjne zakupy? Mo偶e, gdyby sklep zrezygnowa艂 z aplikacji, m贸g艂by obni偶y膰 ceny do normalnego poziomu?
Rabaty, kt贸re uzyskujesz dzi臋ki korzystaniu z aplikacji, to w du偶ym stopniu p艂acenie swoimi danymi. Nie wiemy jeszcze dok艂adnie, jakie dane zbiera aplikacja. By膰 mo偶e analizuje ona nasze nawyki zakupowe, dzia艂aj膮c w tle ca艂y czas. Wydaje mi si臋, 偶e wystarczy ju偶 tego 艣ledzenia.
Co wi臋cej, aplikacje mog膮 mie膰 b艂臋dy bezpiecze艅stwa, a gromadzone w nich dane, cz臋sto wyciekaj膮. Im mniej aplikacji na telefonie tym lepiej.
Inne problemy z aplikacjami
Staram si臋 jak najmniej u偶ywa膰 smartfona. Jestem wr臋cz szcz臋艣liwy, gdy zapomn臋 go z domu i nie pika mi przez ca艂y dzie艅. Gdybym mia艂 na nim 10 aplikacji do sklep贸w, przed zakupami musia艂bym pami臋ta膰 o tym, 偶eby go na艂adowa膰 i zabra膰 ze sob膮. W przeciwnym razie czu艂bym 偶al, ze straci艂em punkciki. Posiadanie aplikacji i zbieranie punkt贸w (na 艣wie偶aki czy inne niepotrzebne rzeczy), zajmuje w jakim艣 stopniu nasz膮 uwag臋 i zmienia spos贸b, w jaki robimy zakupy.Po napisaniu tego tekstu wyszed艂em do sklepu, gdzie w艂a艣ciciel po raz setny zapyta艂 si臋 mnie, czy mam aplikacj臋. Powiedzia艂em mu, nie mam, i nie b臋d臋 mie膰.
Komentarze