🧗‍♀️🥇Systemy samonapędzające się, czyli o sprzężeniu dodatnim w życiu🥇🧗‍♀️

Uwaga - kolejny tekst z kategorii pseudo-psychologicznej i osiągania sukcesu - bez zbędnej ściemy. W naszej codzienności można zaobserwować pewną prawidłowość. Niektóre osoby osiągają sukces w niektórych dziedzinach, natomiast inne, go nie osiągają, poddają się przed osiągnięciem rezultatów. Już podaję przykłady, oznaczone cyferkami.

(1) Kilka lat temu chciałem nauczyć się programowania. Poświęciłem na to kilka tygodni, przepisując kod z książki o PHP. Następnie zacząłem uczyć się HTML i CSS, zrobiłem kilka stron i... to był koniec. Skupiłem się potem na tworzeniu grafiki 2D i 3D, a następnie, na pisaniu artykułów. Programistą zostałem dopiero jakieś 3 lata później.

(2) Od liceum gram w szachy i niestety, ale przez kilka lat byłem na tym samym poziomie. Następnie miałem nagły wzrost formy i z poziomu powiedzmy 900, wskakiwałem na 1100, 1200 i 1300. Znam ludzi, którzy grają w szachy przez 40 lat i grają gorzej ode mnie, a także zdarza mi się przegrywać z osobami, które grają rok czy dwa.

(3) Bloga o ziołach prowadziłem przez kilka lat na luzie, ale gdy zacząłem na nim zarabiać, skupiałem się na nim coraz mocniej. 

(4) Nigdy nie osiągnąłem dobrego poziomu gry na gitarze, mimo tego, że kiedyś ćwiczyłem 365 dni pod rząd :)

Jeśli w jakiejś dyscyplinie zauważymy jakikolwiek progres, ktoś doceni to co robimy (lub że się przynajmniej staramy), to automatycznie, nakręcamy się na spędzanie większej ilości czasu na jej rozwój. Podobno aby rozwinąć daną umiejętność, konieczny jest umiejętny, świadomy trening skupiający się punktowo na jednym elemencie umiejętności. Jak napisano w książce Atomowe Nawyki - podziel umiejętność na części składowe i następnie pomyśl, jak poprawić każdą z nich o 1%.

Przeanalizujmy przykłady z mojego życia i sprawdźmy, jak możesz uniknąć podobnych porażek w swoim.

ad 1 - Gdy uczysz się czegoś bez planu, bardzo trudno jest osiągnąć zamierzone efekty. Nie warto jest uczyć się jakiejś umiejętności samemu, bez osoby która może nas pokierować lub chociażby bez forum, na którym możemy dostać feedback.

Gdy zacząłem się uczyć programowania po raz drugi, zacząłem robić projekt dla znajomego, doświadczonego programisty, który ocenił moją pracę. Dzięki takiej współpracy wiedziałem też, jakich technologii muszę się nauczyć by dostać pracę, oraz miałem cel - znalezienie pierwszej pracy jako programista front-end. Ponieważ dostawałem informację zwrotną odnośnie do jakości moich prac, mogłem ciągle korygować kurs i stawać się coraz lepszym w zawodzie. 

Teraz, gdy pracuję od ponad 5 lat jako programista nie muszę się zastanawiać, czego się uczyć - wynika to z potrzeb w obecnej pracy, oraz z trendów na rynku. W pracy programisty normą jest code review, z którego uczysz się, jak pisać bardziej efektywny i lepszy kod. System sam się napędza - im jesteś lepszy, tym jesteś lepszy. Dostajesz wtedy trudniejsze i bardziej rozwijające zadania, przez co idziesz jeszcze dalej.

ad 2 - W szachach jest nieco inaczej niż w programowaniu, ponieważ stanowią one wyzwanie w czasie rzeczywistym. Gra składa się z tysięcy wzorców, problemów, które należy szybko rozpoznawać i  prawidłowo rozwiązywać. Angażując się w takie dyscypliny jak szachy musisz mieć świadomość tego, że poprawa gry nigdy nie wynika z samej gry. 

Wręcz przeciwnie, jeśli tylko grasz w szachy i nie trenujesz, będziesz się frustrował, bo gra się nie poprawia. Lepiej jest ustalić sobie plan ćwiczeń i nauki. i go realizować, a znacznie mniej czasu poświęcać na samą grę. Przykładowo - każda osoba która chce radzić sobie dobrze przynajmniej na poziomie 1000, powinna trenować różne schematy matowania, bo w przeciwnym razie, nie będzie w stanie wygrać nawet z dużą przewagą. Jeśli czujesz, że Twoja gra się nie poprawia, zrób eksperyment - zacznij trenować 25 minut dziennie na lichess przez kilka tygodni i dopiero po tym czasie, wróć do gry z przeciwnikiem.

Zarówno w programowaniu, jak i w grze w szachy, duże znaczenie ma teoria. Jeśli tracisz czas na YouTube, lepszym rozwiązaniem będzie oglądanie teorii końcówek czy debiutów, niż rozrywkowych analiz efektownych partii. Sam zachwycam się tym, jak grał Tal czy Kasparow, ale z oglądania analiz takich partii wynika niewiele. Jeśli widzisz że trening daje efekty, trenujesz więcej i grasz jeszcze mocniej.

ad 3 - W blogowaniu bardzo ważna jest regularność publikowania. Na początku jest się bardzo trudno przebić - pamiętam, że zanim zarobiłem pierwsze pieniądze na blogu, opublikowałem chyba z 200 postów. W końcu trafiłem w niszowe tematy, które zaczęły zdobywać popularność w Google i moja strona była na pierwszym miejscu w wyszukiwarce, co napędziło bardzo duży ruch. To sprawiło, że zacząłem szukać jeszcze innych sposobów na zwiększenie ruch na stronie, jak na przykład auto-publikowanie na Facebooku. Z czasem wiem też jak pisać szybciej coraz lepsze artykuły. Gdy widzisz że na Twojej stronie jest jednocześnie 1000 osób, zaczynasz widzieć też miliony które niedługo na niej zarobisz. Warto ten zapał poświęcić na tworzenie nowych artykułów, a nie na przeglądanie rzeczy, które kupisz za pieniądze z reklam.

Czy ten system dalej się samodzielnie napędza? Nie, ponieważ osiągnięcie dobrych dochodów z blogowania wymaga mnóstwo czasu, a ten pochłania mi programowanie.

ad 4 - Sam zapał nie wystarcza, aby dobrze grać, potrzebny jest dobry trening. Jeśli grasz na instrumencie, nie marnuj czasu na granie tego co już umiesz, rzucaj się na to, co sprawia trudność. Dodatkowo trenuj podstawy, graj gamy, rób ćwiczenia rozciągające itd. Wydaje mi się, że w przypadku gry na instrumencie, warto zainwestować w trenera lub przynajmniej nagrywać i odsłuchiwać swoje wykonania. Jeśli system zaczyna się samonapędzać - czyli ludzie cię chwalą za piękną grę - na pewno nie powinieneś spoczywać na laurach tylko skupić się na mądrzejszym, jeszcze efektywniejszym treningu.

Podsumowując, w życiu warto jest skupić się na niewielkiej liczbie wybranych dziedzin i je rozwijać. Odpowiedni trening w połączeniu z feedbackiem czy też dodatnim sprzężeniem zwrotnym, pozwoli Ci wznieść się na wyżyny danej dziedziny.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

🏠📱Pożegnanie ze smart home, czyli lepsze wrogiem dobrego📱🏠

Najostrzejsze zupki chińskie

🥒🍹Beninkaza szorstka (Benincasa hispida) - zrobisz z niej i herbatę, i gulasz🍹🥒