⚖️馃挵Strefa komercji i prawdy - rozszerzenie (o tempora, o mores)馃挵⚖️

Cze艣膰, jaki艣 czas temu pisa艂em na temat dw贸ch stref 偶ycia. Pierwsz膮 z nich jest strefa komercyjna, nachalnie narzucana nam przez media, zabieraj膮ca nam skupienie i pieni膮dze. Drug膮 jest strefa normalna, prawdziwa, kt贸ra tyczy si臋 tych rzeczy kt贸re maj膮 warto艣膰, rozwijaj膮 nas, przynosz膮 spok贸j. 

W tym artykule chcia艂bym jeszcze dok艂adniej rozdzieli膰 te dwie strefy, by艣 m贸g艂 je w pe艂ni zobaczy膰. Najlepszym przyk艂adem komercji s膮 dla mnie rzeczy wymy艣lone przez kogo艣 tylko po to, by m贸c sprzedawa膰 wi臋cej. Dzieci 艂api膮 si臋 na Pokemony / Digimony / inne wymy艣lane stwory. Pami臋tam 偶e jako dziecko po艣wi臋ca艂em sporo czasu na fascynowanie si臋 tymi wykreowanymi 艣wiatami. Jeszcze kilka lat temu nasta艂 sza艂 na "艂apanie Pokemon贸w" w aplikacji na telefon, robili to doro艣li i dzieci. 

Teraz zastan贸w si臋, czym偶e innym jest fascynowanie si臋 zespo艂ami muzycznymi, sportowcami, pi艂karzami. M贸j kolega z gimnazjum potrafi艂 wymieni膰 z pami臋ci reprezentacje kilku klub贸w oraz pa艅stw, po艣wi臋ca艂 wiele energii na bycie na bie偶膮co ze sportem. Te informacje nie maj膮 偶adnej warto艣ci, zmieniaj膮 si臋 co kilka miesi臋cy. Podobnie jak informacje na temat wszystkich nowo艣ci, kurs贸w gie艂dowych, kolejnych bitcoin贸w czy polityki.

Wydaje mi si臋, 偶e podobna sytuacja zachodzi z wi臋kszo艣ci膮 nowych film贸w i ksi膮偶ek, miel膮 one te same tematy, staraj膮 si臋 wyr贸偶ni膰 szokuj膮c膮 tematyk膮. Dobre ksi膮偶ki napisane 100 lat temu nigdy nie b臋d膮 tak wyr贸偶niane na p贸艂kach, jak "najlepsze nowo艣ci miesi膮ca". Seriale i filmy narzucaj膮 nachaln膮 propagand臋 i za艣miecaj膮 nasz m贸zg mniej lub bardziej ukryt膮 reklam膮.

Zreszt膮 o czym mowa, skoro najpopularniejsze aplikacje dzisiaj to te, kt贸re pokazuj膮 15 sekundowe "challenge" opieraj膮ce si臋 na kolejnych modach. Media spo艂eczno艣ciowe pokazuj膮 to co fajne i 艂adne, promuj膮 otaczanie si臋 gad偶etami. 

Na szybko mog臋 znale藕膰 kilkana艣cie komercyjnie wypromowanych m贸d

  • Gra o Tron, Czernobyl i inne seriale
  • Harry Potter
  • Wied藕min
  • Wszelkie mistrzostwa 艣wiata, olimpiady i inne wydarzenia sportowe
  • Bitcoin
  • Premiery sprz臋t贸w od najwi臋kszych firm

Dobrym przyk艂adem jest premiera gry Cyberpunk 2077. Gra przed premier膮 mia艂a 艣wietne recenzje, promowano j膮 jako jedn膮 z najlepszych gier jaka powsta艂a. Do jej promocji zatrudniono znanego aktora, nast臋pnie pompowano w mediach jak膮 艣wietn膮 jest on osob膮. Moim zdaniem sztab ludzi siedzia艂 i robi艂 memy o Kijanu, a nast臋pnie zasypywa艂 nimi wszelkie Kwejki, tak by艂o to widoczne. Na koniec okaza艂o si臋 偶e gra jest niegrywalna, niedoko艅czona i wygl膮da (na premier臋) tragicznie. 

Keanu to oddzielny rodzaj aktora | MemSekcja

Czy zauwa偶y艂e艣 ju偶 trend, 偶e ka偶de nowe wydarzenie, premiera filmu, telefonu czy czegokolwiek innego obiecuje zawsze te same z艂ote g贸ry? Ka偶dy nowy produkt wchodz膮cy na rynek ma by膰 cudownym lekarstwem na wszelkie dolegliwo艣ci. Ka偶dy nowy serial ma nas ol艣ni膰 obsad膮 i wydarzeniami, nic to, 偶e ko艅czy si臋 po jednym sezonie. Miotamy si臋 mi臋dzy tymi informacjami, zmieniamy nasze zainteresowania i pok艂adamy nadziej臋 w tym, czym karmi膮 nas media g艂贸wnego 艣cieku.

W艣r贸d os贸b nieco starszych widz臋 jeszcze jeden trend - fascynowanie si臋 艣wiatem medi贸w, newsami politycznymi i codziennymi wydarzeniami na 艣wiecie. Dobrym przyk艂adem s膮 San Escobar czy Lagun, tematy maglowane w niesko艅czono艣膰. Znam inteligentnych ludzi kt贸rzy trac膮 wi臋kszo艣膰 swojego czasu anga偶uj膮c si臋 w wojenki na Facebooku, Linkedinie czy Twitterze. Je艣li jednak - parafrazuj膮c Kaczmarskiego - nie zasiejesz, to i nie wyro艣nie. Trac膮c czas w ten spos贸b tracisz czas.

Jakie艣 7 lat temu napisa艂em artyku艂 o tym, 偶e potrzebne s膮 szko艂y wolnego czytania, bo wszyscy czytamy za wolno. Okaza艂o si臋 jednak, 偶e to nie czytelnicy si臋 dostosowali, a media. Coraz cz臋艣ciej nie dowierzam zapoznaj膮c si臋 z dokonaniami dziennikarskimi w internecie i czytaj膮c takie nag艂贸wki.

Ciekawie dzieje si臋 te偶 z portalami regionalnymi, kt贸re zmieni艂y si臋 w przegl膮d galerii i coraz cz臋艣ciej, mem贸w. Tak to si臋 dzieje w strefie komercji. Znalezienie warto艣ciowych informacji w sieci jest dzi艣 bardzo utrudnione.

Stref膮 prawdy w przypadku medi贸w b臋d膮 blogi i kana艂y wideo prowadzone przez pasjonat贸w.

Mo偶esz zapyta膰 - Emil zgredzie, co w takim razie jest warte uwagi, skoro nie te rzeczy, kt贸re s膮 pokazywane w mediach g艂贸wnego nurtu? Gdzie jest ta strefa prawdy?

Widz臋 to tak - wi臋kszo艣膰 os贸b jest ciekawa 艣wiata, ale przez anga偶owanie si臋 w stref臋 komercji zajmuje si臋 rzeczami b艂ahymi. Wed艂ug mnie, lepiej by艂o by skupi膰 si臋 na rzeczach sta艂ych i wa偶nych. Je偶eli sport, to uprawiany, a nie ogl膮dany. Gra na instrumencie i rozwijanie teorii muzyki, a nie tylko ogl膮danie muzycznych mem贸w na YouTube. Je艣li nauka, to rzeczywiste przepracowanie temat贸w, a nie gromadzenie coraz to nowych w niesko艅czono艣膰 i odk艂adanie samej nauki.

Warto przyjrze膰 si臋 wszystkiemu temu na co narzekamy lub bierzemy za pewnik, albo uwa偶amy 偶e nam si臋 nale偶y. By膰 mo偶e da si臋 to zmieni膰 niewielkim nak艂adem si艂.

Strefa nie-komercji to cicha, trudna praca nad sob膮 i swoimi umiej臋tno艣ciami. To powolny rozw贸j, wykonywanie codziennie tych samych rzeczy troch臋 lepiej. To tak偶e te rzeczy kt贸re przez media g艂贸wnego nurtu s膮 wy艣miewane, uwa偶ane za niemodne. Nikt nie zarobi na tym, 偶e p贸jdziesz na spacer, pomedytujesz, posk艂adasz origami, porobisz na drutach czy powyszywasz.

Lepiej by by艂o dla gospodarki by艣 kupi艂 najnowsz膮 subskrypcj臋, wyszed艂 ze znajomymi do knajpy i opublikowa艂 wra偶enia z jazdy elektryczn膮 hulajnog膮 na kolejnym portalu spo艂eczno艣ciowym. Kraftowe piwo w cenie 12 z艂otych za 0.33 wydaje si臋 znacznie fajniejsze ni偶 kompot ugotowany przez rodzic贸w, domowy obiad przegrywa z burgerem. Medytacji przegrywa z rejsem RMS Queen Elizabeth 2.

W strefie prawdy pojawiaj膮 si臋 te偶 inicjatywy kt贸re maj膮 na celu zarabianie - bo czemu i nie, ka偶dy musi z czego艣 偶y膰. Nie stoi za nimi jednak setka marketingowc贸w i nie s膮 tak nachalne. Dobrym przyk艂adem s膮 koncerty poezji 艣piewanej i muzyki klasycznej.

Je艣li uczysz si臋 jakiej艣 umiej臋tno艣ci, na przyk艂ad programowania, mo偶esz p贸j艣膰 do nauczyciela kt贸ry sam organizuje korki i robi to z pasj膮. Innym wyborem jest p贸j艣膰 do bezdusznej firmy kt贸ra zatrudnia byle jakich nauczycieli i tylko du偶o obiecuje, a niewiele daje.

Strefa komercji to w艂a艣nie wielkie obietnice, natomiast prawdy, bycie szczerym nawet gdy niesie si臋 to z utrat膮 zarobk贸w. Prawda to odpuszczanie sobie i ignorowanie tego, co nam nie s艂u偶y.

My艣l za siebie, kwestionuj autorytety

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

馃彔馃摫Po偶egnanie ze smart home, czyli lepsze wrogiem dobrego馃摫馃彔

Najostrzejsze zupki chi艅skie

馃馃嵐Beninkaza szorstka (Benincasa hispida) - zrobisz z niej i herbat臋, i gulasz馃嵐馃